Verbod op warmdraaien, gelijke monniken gelijke kappen.
Vandaag kregen we het bericht in de mail-box dat de KNAF kampioenschappen de CIK/FIA regel gaan volgen aangaande het warmlopen van de motoren. Wij juichen dit toe, al dat onnodige gejank van monteurs in de paddock die hooguit het verschil zien in kekke zonnebril en dito flashy sneakers die bepalen hoe hoog je in de monteursranking staat in plaats van horen wat er niet goed zit in de motor afstelling. De laatste paar jaar denkt iedereen te weten hoe een motor moet ” klinken” maar daar moet je toch echt voor bij de specialisten zijn. Mannen als Erwin van de Veen, De Paauwer, Jacco van Dijk, Peter de Bruijn of een Michel Blanken zijn mensen die weten hoe een motor moet klinken maar horen vaak al als de kart voorbij komt racen wat er na de sessie moet gebeuren aan de sproeier bezetting.
Wat alleen deze regel direct weer ondermijnd wordt doordat niet alle organisaties de regel volgen en er alweer naar uitzonderingen gekeken wordt in de KZ2, die krijgen een apart plekje in de paddock komend weekend. En afgelopen weekend op de WSK stonden monteurs ook nog steeds te pas en te onpas de lagers uit het blok te janken en de kwaliteit van de drijfstang te testen door deze maximaal op toeren te jagen. Wij snappen best wel dat de eigenaren van de kartbanen en organisatoren het invoeren van deze regel lastig vinden maar ons advies is. Gewoon stoppen met warm joekelen van die motoren. VOOR IEDEREEN. Geen uitzonderingen toestaan, tenzij in het reglement beschreven bijvoorbeeld als iemand in de wedstrijd stil is gevallen met een motorprobleem dat tijdens het ” trouble shooten” onder begeleiding/toezicht van een daarvoor aangewezen official die zorgt voor de handhaving van deze nieuwe regel.

Nou hoor ik u zeggen, hallo maar dat kost geld. Nou ik geef u op een briefje dat er dit seizoen minimaal 1 warmloper per weekend betrapt wordt, als de straf van 250,- euro ook daadwerkelijk opgelegd wordt lijkt mij dit probleem opgelost. Maar ja hoe ga je dat doen die straffen opleggen en de mensen er aan houden. Nou de kartbaan is eigendom van iemand en deze moet bij het verkopen van de baantickets laten tekenen voor het niet laten warmlopen op straffe van. En bij de inschrijving ook een apart papiertje met de zelfde regels getekend door de rijder, en een zelfde formulier laten tekenen door elke team verantwoordelijke. Lijkt allemaal omslachtig maar is de enige manier hoe het werkt en rechtsgeldig is. Maar let wel op dat je geen rechtsongelijkheid creëert door het bij de ene klasse wel toe te staan en de andere niet.
Ps. Jeffrey vd Biggelaar klasse dat jullie als baan eigenaar je nek uitsteken en de strijd aangaan.
Goed, hier komt dan de mail die vandaag in de bus viel.
Belangrijk nieuwsbericht van Circuit Park Berghem en Circuit de Landsard)
Beste rijders, dealers en teams,
Zoals de meeste van jullie al hebben vernomen heeft de CIK vanaf 01-01-2019 een nieuwe regel opgenomen in hun reglement;
General Prescriptions 2.14 General Safety – Article Q
The starting up, running in, warming up or testing of kart engines
in the Paddock as well as in the Reserved Areas is strictly prohibited. Offenders will be fined at
least €250 and may be disqualified in case of a repeat, a sanction where a possible appeal will
not be suspensive. Application from 1st January, 2019.
I.v.m. het geluid, milieu en veiligheid geldt in principe deze regel al langere tijd op Circuit Park Berghem en Karting Eindhoven, en gaat deze regel nu dus ook gelden op alle circuits tijdens trainingen en wedstrijden. Wij begrijpen dat dit voor sommige voor jullie o.a. de KZ rijders/teams wat aanpassing vergt in jullie werkwijze. Om met jullie mee te denken, gaan wij voor aankomend weekend, als uitzondering, een ruimte toewijzen waar beperkt de carburateur kan worden afgesteld door de KZ rijders. Deze ruimte geldt alleen voor de KZ rijders/teams. V.w.b. de automaat klasse hiervoor geldt een algemeen verbod op warmdraaien. Gelieve er rekening mee te houden dat dit alleen geldt voor aankomend weekend geldt. Op korte termijn gaan wij met de gezamenlijke kartbanen in de regio komen met een persbericht over de werkwijze in de toekomst tijdens trainingen en wedstrijden.
In de bijlage kunt u op de tekening zien waar het is toegestaan is om de carburateur af te stellen. Het gele gedeelte achter de dijk.
Wij hopen dat u, uw monteurs en rijders meewerken aan deze nieuwe regel, en warmdraaien mee gaat stoppen, dit is in ieders belang !!
Met vriendelijke groeten,
Jeffrey v/d Biggelaar
Circuit Park Berghem BV
Van Leeuwenhoekweg 31
5482 TK Schijndel
Tel: +31 73 5479300
E: j.vdbiggelaar@kombikart.comBijlagen