#IDengines en Tillotson T4, welke nieuwe 4 Takt gaat Nederland veroveren?
2020 staat voor de deur, een nieuwe lente in de Nederlandse kartsport?
Het mooie van de kartsport is dat de ontwikkeling nooit stil staat. Als het niet om de technische ontwikkeling gaat dan gaat het wel om de ontwikkeling van nieuwe race klassen om de sport te verbreden of bestaande klassen die dreigen te verdwijnen te vervangen.
Waarom alternatieven
Momenteel zijn er alternatieven in de 4-Takt karting om de RK1 die ooit door Schuurman BV als éénheidsklasse gelanceerd is als tegenhanger van de World Formula te vervangen. De productie van de RK1 motor is al een paar jaar gestopt en de klasse die nog steeds uitermate populair is dreigt door een tekort aan motoren en vooral onderdelen op te drogen. Deze initiatieven tot het aanbieden van alternatieven komen van PDB Racing in Vlaardingen en de familie Dontje, beide partijen zitten al sinds jaren in de Nederlandse kartsport verworteld.
Idee!
Ja laten we beginnen met het huzarenstukje wat de familie Dontje probeert te voltooien, een bestaand concept met eigen middelen en de input van gerenommeerde bedrijven geheel op nieuw uitvinden en door ontwikkelen om dit geschikt te maken voor de kartsport. De #IDengines Rookie4Shift zag in 2019 al het daglicht en werd ingezet tijdens het Nederlands Kampioenschap 4 Takt van de Chrono. Door de vele uren op het circuit van de R4S werd er nuttige data opgedaan voor de in 2020 te introduceren #IDengines Junior en Senior automaat motor een watergekoelde 4 Takt kopklepper met een hoog koppel en net als de RK1 15 PK voor de junior en 24 PK voor de senior. Door de motor voor Junioren en Senioren op de markt te zetten hoopt #IDengines samen met Chrono Karting de startvelden in het NK 4 Takt van 2020 nog verder uit te bouwen.
Van carburateur fabrikant tot redder van de kartsport?
PDB Racing uit Vlaardingen geleid door ex Wereldkampioen karting Peter de Bruijn en ex Europees kampioen karting Nick de Bruijn hebben hun kaarten gezet op hun langjarige partner Tillotson. Tollotson wereldberoemd met het ontwikkelen van carburateurs heeft sinds twee jaar een eigen race concept bedacht. Een eenheidskart gefabriceerd bij IPK en een motor gebouwd in eigen huis, het hele pakket is over heel Europa te koop voor dezelfde prijs en dat is 2975,- excl. BTW. PDB die via de GK4 organisatie van Casper Reinders de Tillotson kart in competitie brengt verwacht veel van dit laagdrempelige concept waar alle deelnemers met hetzelfde materiaal aan de start verschijnen en zo de gelijkwaardigheid gewaarborgd moet worden. In tegenstelling tot de #IDengines motor is de Tillotson alleen als Senior verkrijgbaar voor de leeftijdscategorie vanaf 15 jaar.
De details per motor.
#ID Engine Junior | 4 Takt | #ID Engine Senior | 4 Takt | Tillotson T4 | 4 Takt | ||
Cilinder inhoud | 200CC | Cilinder inhoud | 200CC | Cilinder inhoud | 225CC | ||
Vermogen | 15PK | Vermogen | 24PK | Vermogen | 15PK | ||
Koeling | Watergekoeld | Koeling | Watergekoeld | Koeling | Luchtgekoeld | ||
Plaatsing kleppen | Kopklepper | Plaatsing kleppen | Kopklepper | Plaatsing kleppen | Kopklepper | ||
Toeren | Max 10,500 toeren | Toeren | Max 10,500 toeren | Toeren | Max 6500 toeren | ||
Starten | Elektrische start | Starten | Elektrische start | Starten | Hand gestart (koord) | ||
Droog gewicht | Gewicht 18kg | Droog gewicht | Gewicht 18kg | Droog gewicht | Gewicht 11,5kg | ||
Topsnelheid + | 110 km/u | Topsnelheid + | 110 km/u | Topsnelheid + | 110 km/u | ||
Concept kosten | Lease concept 950,- ex BTW | Concept kosten | Lease concept 950,- ex BTW | Concept kosten | Aanschaf 900,- ex BTW | ||
Leeftijdscategorie | 12 tot 15 jaar | Leeftijdscategorie | Vanaf 15 jaar | Leeftijdscategorie | Vanaf 15 jaar | ||
Chassis | Vrije keuze | Chassis | Vrije keuze | Chassis+motor | 2975,- ex BTW | ||
Rijklaar gewicht kart | 69 kg | ||||||
Min. Gewicht senior | 155kg |
Wat te kiezen?
Ja dat is een lastig vraagstuk, daarom ook dat beide initiatief nemers de afgelopen maanden een soort van roadshow gehouden hebben lang de verschillende Nederlandse kartbanen. De reacties van de coureurs die deelgenomen hebben aan deze testdagen zijn allemaal positief te noemen, dit maakt de keuze nog moeilijker. Voordeel van de #IDengines is in ieder geval dat dit een huurconcept is. Oftewel als het niet bevalt trek je de stekker, dit in tegenstelling tot de Tillotson. Echter de simpele techniek van de Tillotson maakt deze ook zeer geschikt voor het hobby circuit. Welke keuze u ook maakt wij gaan in ieder geval volgend jaar veel horen van de beide initiatieven en hopen dat de beide bedrijven zorgen dat de instap in de kartsport betaalbaar blijft zoals deze ooit bij de invoer van de World Formula en de RK1 bedoeld was.