Persbericht; De MAx5 Cup veel dichter bij karten kun je niet komen.
De MaX5 Cup; Hoe close wordt het dit jaar?
Cup-racen staat voor spektakel.
Zeggen ze. In het geval van de Mazda Cup sla je daarmee de spijker op de kop. Nog nooit waren de startvelden zo groot als afgelopen jaar. Stel je voor; Je start ergens in het middenveld.
Door je voorruit kun je met moeite de pole-kandidaat zien, terwijl je de dubbele rij aan auto’s in je binnenspiegel achter de duinen ziet verdwijnen. Zo zien we het graag! En de cup blijft maar groeien. Niet alleen met binnen de DNRT bekende rijders, maar wederom auto- en kartsport kampioenen weten de weg naar deze Koningsklasse te vinden. Is het een gebrek aan een goedlopend NK?
Of is het gewoon een op zichzelf staand succes, te danken aan een goed gesmeerde samenwerking tussen Mazda Nederland en de DNRT? Het is niet ondenkbaar dat we komend jaar met een échte full-house te maken krijgen. Maar het mag gezegd worden, de nummers een en twee waren dit jaar een maat te groot voor de rest van het startveld. Zelfs de meervoudig oud-kampioen Eric Sliphorst kon vanaf de derde plek enkel toekijken. Dekker en Verswijveren, in die volgorde. Wederom een tweede plek in het kampioenschap voor de laatstgenoemde. Maar drie keer is scheepsrecht. Toch? De rest van de (sub-)top zit ook niet stil.
Bij de absolute top is het onderste reeds uit de kan gehaald, maar bij de –laten we zeggen- rijders vanaf de 6e plek liggen er kansen. Verbetering is mogelijk. En man, wat leer je vechten in die hoek. Toch hoeft dat niet de motivatie te zijn voor elke rijder. Dat gaat ook niet met 50+ auto’s. Wat gaan deze mannen en vrouwen weer een plezier hebben! Er is afgelopen jaar soms te hard gestreden, daar is tegen opgetreden en we kunnen dus als vanouds weer met drie- of zelfs vier auto’s naast elkaar door de bocht. Dat is racen DNRT-style.
En dat gaan we weer massaal doen!
Tekst: Timo Wagenaar Hummelinck
Foto en ontwerp: Thomas Bakker