Nieuwe? CIK/FIA motoren 2016.
Waarom nieuwe met een vraagteken? Nou eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. We gaan weer terug in de tijd naar zeg maar de techniek van voor de tweede wereldoorlog maar dan in een nieuw jasje. Het enige goede eraan is dat het racen weer word zoals het hoort te zijn, de koppeling heeft het racen met karts te gemakkelijk gemaakt en het verschil kan straks weer gemaakt worden door de dames en heren die naast alleen maar gas kunnen geven en hard remmen ook weer een gevoelige gas voet moeten hebben en een stel hersens wat al die verschillende technieken combineert tot een winnende combinatie.
De motor hiernaast is een jaren 90 Yamaha die nog steeds nieuw gefabriceerd worden voor de Amerikaanse en Australische kart sport. Deze motoren zijn goedkoop in aanschaf en maken de kartsport een bereikbare sport voor iedereen. De luchtgekoelde motor vraagt geen extra onderdelen als waterpomp, koeler, etc. Oftewel Basic kartracen.
De IAME Sudam 125 Luchtgekoelde 125 cc motor en de Sudam 125 cc watergekoelde motor worden door IAME nog steeds gefabriceerd voor meerdere landen. De motoren hebben ongeveer 38 PK en dat is genoeg om elke Rotax Max en X30 in de hoek te zetten. De motoren zijn goedkoop en naar mijn mening de ideale hobby motor om je voor te bereiden op het echte werk in de KF.
Ik hoor u al denken. Mmmm waarom niet in Nederland te koop? Nou gewoon even bellen met Peter de Bruijn de importeur en u hebt voor onder de 1500,- euro een fantastische race motor. Ook een goed adres voor dit type motoren is Michael Blanken die het werken aan dit type motoren bijna tot een kunst gemaakt heeft.
De bovenste motor is de Luchtgekoelde Sudam 125 die vooral in Brazilië nog volop geraced word. Met startvelden van over de 100 coureurs kun je rustig stellen dat deze motor daar nog volop leeft. De Watergekoelde variant wordt eigenlijk overal ter wereld nog gebruikt als race motor en in Australië heeft de zeg maar Australische KNAF de KF motoren al een aantal jaren geleden vervangen voor de meer probleemloze Sudam 125 water gekoeld met standaard 38 PK.
De 2016 KF Motoren lijken in de basis op de oude ICA motoren met als extra de power valve. Bij de KF Junior zal deze niet aanwezig zijn dus eigenlijk zijn we gewoon weer terug in de tijd dat Peter de Bruijn, Harm Schuurman, Gerty Booij etc. etc. de circuits onveilig maakten.
Is dit een goede ontwikkeling voor de sport? Ik denk van wel, maar dit alleen als de KNAF, organisaties als Chrono en GK4 etc. dit initiatief van de CIK/FIA ook echt gaan ondersteunen want in mijn beleving heeft terug gaan in de tijd toekomst.