Chrono NK 4Takt: Generation NXT, het plezier spat er af.
Ja, de deelnemers hadden geluk met het weer en als het weer goed is is de lach dichtbij. De sfeer bij het NK op Assen is zoals je dat verwacht in de 4 Takt, ervarend leren zonder druk met op de eerste plaats plezier beleven. Een voorbeeld van racen met plezier zijn de 7 coureurs van NXT racing onder de bezielende leiding van Youri Verswijveren, deze mannetjes hebben zoveel plezier met elkaar op en naast de baan je zou bijna vergeten dat het concurrenten zijn. Als je dan ook nog weet dat in de Parolin Rocky de heren eerste, tweede en vijfde geworden zijn en elkaar gewoon de winst gunnen zijn we aangekomen op de essentie van de sport. Alles om te winnen maar wel sportief en dat zijn deze jonge coureurs en hun begeleiders. ( Voor een foto impressie klik HIER)
Wedstrijdleiding had een hele klus aan de nieuwe baan.
Arjan Bloch en zijn team hadden een hele klus aan de wedstrijden op Assen. De meeste banen in Nederland kennen de heren op hun duimpje en dat maakt de wedstrijden vaak gemakkelijk te ” lezen” . Echter op deze voor hun ook nieuwe kart baan was het even lastig om de juiste plekken te bepalen waar de rijders wel eens in de fout zouden kunnen gaan. Gelukkig hadden de wedstrijdleiders en de baanposten de zaterdag trainingen om te bepalen vanaf waar de rijders in de gaten gehouden konden worden en waar de actie welhaast zeker zou gaan plaatsvinden. Veel mensen hoor ik nu denken wat is dit voor onzin maar niets anders is waar. Het vlekkeloze verloop van de wedstrijden en de minimale straffen die uitgedeeld zijn dit weekend laten zien dat de wedstrijdleiding en de baanposten van de Chrono de zaakjes onder controle hebben. En de straffen die uitgedeeld werden (het lijkt de formule 1 wel) hadden vaak te maken met het overschrijden van de track limits, oftewel ook de rijders hadden nog moeite met het bepalen van de ideale lijnen en wat wel en niet kan / mag op de Junior Track van Assen.
Kwantiteit en kwaliteit gewaarborgd voor de toekomst.
Als we kijken naar de Parolin Rocky die met 33 rijders de grootste klasse is van het NK 4 Takt zien we waarom de toekomst wel goed zit. Van de 33 rijders zijn er in assen 20 debuterend in 2018, dit betekend dat deze waarschijnlijk nog een jaar in de Rocky zullen rijden en de meer ervaren rijders waarschijnlijk zullen overstappen naar de Cadet 160. Als we dan kijken dat de Super Rookie demo die bestaat uit rijders die nog te jong zijn om aan het NK deel te nemen maar wel hun kunnen mogen laten zien uit 17 rijders bestaat zijn dat waarschijnlijk meer rijders dan uit de Rocky klasse zullen verdwijnen. De kwaliteit van deze klasse lezen we af aan de kwalificatie resultaten, de laatste paar wedstrijden staan de eerste 20 rijders binnen een seconde van elkaar. En om het nog spannender te maken op Assen stonden de eerste 5 coureurs binnen 0,062 seconde van elkaar. Dat doen ze deze coureurs zelfs in de formule 1 of NASCAR niet na. Oftewel dit is het succes van visie bij de organisatie en een eenheidsklasse waar iedereen met hetzelfde materiaal rijdt.
Opvolger van de RK1 dient zich aan?
Als het goed is word er op het moment dat dit geschreven wordt getest op de testbank van ID Engines, deze in Nederland doorontwikkelde motoren met een cilinder inhoud van 190cc en 22PK moeten de leegte boven de RK1 gaan opvullen. Momenteel is er een automaat in ontwikkeling en een handgeschakelde motor voor de nieuw op te richten klasse Rookie4Shift. Met 23 deelnemers is de RK1 klasse nog steeds goed gevuld en laten de rijders weekend na weekend vuurwerk zien maar het einde van deze klasse is in zicht en actie is geboden. Want zonder doorstroming bloed eigenlijk elke klasse dood.
Als dit de opmaat is voor de Formule 1 op Assen,
Het was even afwachten de eerste race van het Chrono NK 4 Takt op de Junior Track van het TT circuit van Assen maar het resultaat was er. Er was vooraf al veel gezegd en geschreven over de kartbaan op Assen, te smal, te kort etc. etc. Maar de 4 takt rijders lieten zien dat het allemaal hard mee viel, er werd naar hartenlust ingehaald en gestreden om elke cm asfalt. Natuurlijk zijn er zaken voor verbetering vatbaar maar dat is er bij elk nieuw initiatief, echter de inzet en presentatie door de baanbeheerder en medewerkers maakt alles wat al op een tekortkoming lijkt op voorhand al goed. Wat een lieve mensen en wat een enthousiasme. Assen krijgt van de organisatie en de deelnemers aan het NK 4 Takt een 10 met een griffel en een kus van de juffrouw.